понедельник, 17 апреля 2017 г.

חביתותים - גן ירקות אנכי

Available languages: русский

הבנות במשפחה שלי חוזרות בקנאות לרעיון גידול עצמאי של תבלינים וירקות שונים בשטח הדירה שלנו בקומה שמונה עשרה. היו ניסיונות רבים לגידולים במרפסת אך אף אחד מהם לא הצליח. חוץ מעץ לימון אחד במרפסת של ביתי. על עדן החלון במטבח גידלנו בזיליקום בהצלחה מגוונת. עלו אפילו רעיונות של גן תלוי הידרופוני בצמוד לחלון הגדול בסלון שלא זכו להגיע לשלב המימוש. והנה, בסוף השנה הקודמת, הן מצאו סדנה של יצירת גן ירקות אנכי מחבית - החביתותים.

1. הבדל של 20 יום


בכללי הרעיון לגן ירקות אנכי אינו חדש. ובפרט בצורתו הגלילית. אך בסדנה הזו יש כמה נקודות מעניינות. ראשית, כל החומרים והציוד מוכנים מראש. ליאור וקנין, יוצר ומעביר הסדנה, הביא את הטכנולוגיה לרמה כזאת שכל אחד יוכל להתמודד, גם אם מעולם לא נגע במברגה. שנית, בחבית מתוכנן כור דשן הפועל על שאריות מזון ותולעים אדומות. אז איך זה עובד?

סרטון - סדנה בדקה:


הקטע הוא, שבמרכז החבית מותקן צינור, שלתוכה נזרקות שאריות מזון. בצינור נקדחים מספיק חורים כדיי שהתולעים יוכלו לצאת לטייל בחבית ולחזור לארוחה בצינור. בנוסף, לתוך הצינור נכנסים מים בעת השקיה ושוטפים את תוצרי הפסולת של התולעים. המים מתנקזים למיכל מתחת לחבית וניתן להשתמש בהם שוב בהשקיה הבאה וכך להחזיר את החומרים המזינים לאדמה. בדרך זו, אנו מוותרים על דשן, חוסכים במים וזורקים פחות שאריות מזון.

למרות שהרעיון ברור מאליו, ליאור הביא אותו לרמת סדנה רק בשנה שעברה. בתחילה הוא יצר חבית לעצמו וחלק את תוצריו ברשתות החברתיות. מיד הופיעו אנשים שרצו לשחזר את התוצאות של ליאור ובהנחיותו. את הסדנה הראשונה העביר ליאור בהתנדבות, במוסד לאנשים עם מוגבלויות. כך הכל התחיל.. מאז ליאוד עזב את עבודתו בהייטק והשקיע את כולו בחביתותים - שנקראה כך עקב החבית הראשונה שהייתה מלאה כולה בתותים.
Havitutim :האתר שלו

כעת הפרויקט מתפתח לא רק בזכות ליאור, אלא גם כל שאר בעלי החביתותים. בפייסבוק ישנה קבוצה ששמה בעלי חביתותים שבה אנשים חולקים את הצלחותיהם ופותרים יחד בעיות שצצות. אני אישית הפקתי משם לא מעט רעיונות כאשר החלטתי לשדרג את החבית שלנו במערכת השקיה. אגב, ליאור גם עובד על מערכת השקיה. אני סמוך ובטוח שבקרוב תופיע סדנת חביתותים עם השקיה או סדנה נפרדת רק עבור מערכת השקיה.

התוצאות שקיבלתי אחרי שבניתי את מערכת ההשקיה - הן אלו שנתנו לי השראה לכתוב את הפוסט הזה. אומנם, מערכת ההשקיה היא לא היחידה שנוספה, אלא גם הוספתי 50 ליטר קומפוסט בהצעתו של ליאור. אם לפני כן הייתי מתעצל לצאת למרפסת להשקות את החבית, פשוט בגלל שזה היה קשה ולא נוח, אז כעת המשימה מסתכמת בהוספת מים למיכל מתחת לחבית והדלקת המשאבה לחמש דקות. אם עד כה הייתי משקה את החבית פעם ביומיים-שלושה, כעת אני עושה זאת פעם ביום בלי בעיה. אם עד כה החבית הפיקה שני תותים וארבע עגבניות שרי, אז עשרים יום אחרי בנית מערכת ההשקיה והוספת הקומפוסט קרה איזשהו סוג של פיצוץ ירוק. את ההשוואה יכולתם לראות בתמונה הראשונה. אומנם התותים לא התאוששו אחרי השתילה מחדש. יכול להיות שנצטרך להחליף אותם בשתילים חדשים. שאר הצמחים גדלים כאילו הם על סטרואידים.

הבעיה היחידה שעוד לא נמצא לה פתרון היא הרוח. אצלנו בקומה שמונה עשרה היא כזו שלעיתים גם שוברת ענפים.

וכעת אפרט על הסדנה ועל מערכת ההשקיה:

כפי שכבר אמרתי, היופי בסדנה הזו שכל החומרים והציוד מוכנים מראש. במקרה זה אלו הן חביות שמשמשות לשינוע של גלוקוזה בתעשיית המזון. ליאור מציע לבנות גינת ירק מחבית בגודל של 220 או 60 ליטר. עדיף לעבוד בזוגות, שכן בשלב יצירת הכיסים נוח יותר כאשר יש אדם אחד שמפעיל את המבער ושני שמכניס יתדות. למזלינו, התשלום על הסדנה הוא לפי כמות החביות ולא כמות המשתתפים.

2.


3. החביות כבר מסומנות מראש ונותר רק להפעיל את הכלים.


4. במהלך הסדנה ליאור נותן הדרכה כללית, מדגים כל שלב ועוזר לאלו שלא מסתדרים.


5. אי אפשר להפחיד את הבת שלי עם כלי עבודה. הידיים צומחות מהמקום הנכון, זה תורשתי (:


6.


7.


8.


9. התוצר הסופי. רק תוסיף שתילים ומים (:


10. …ותולעים (:


תולעים אדומות לא אוהבות חמוץ, לכן בתחילה כדאי להאכיל אותם בשאריות של פירות מתוקים. מסתבר שבננות הן האהובות עלייהן.

11. שלושה חודשים, אין התקדמות ):


שלושת החודשים הראשונים היו ללא מזל. אני הפלתי את האשמה על עצלות ומחסור בהשקיה, לכן החלטתי לבנות מערכת שתעלה לבד מים מהמיכל מתחת לחבית ותפזר אותם בכיסים. המזל הוא שבפייסבוק דיברו לא אחת על מערכות דומות. באותה העת, ליאור כתב שניסיונו הראה כי האדמה אותה הוא נתן לנו ביחד עם החבית לא מספיק עשירה וכדאי לערבב לתוכה כמה שקים של קומפוסט.
החלטנו לעשות כמו בבדיחה:
- אנו מודיעים בצער על פטירתה של חמותך. מה תזמין?: נתיחה? שריפה? קבורה?
- נעשה הכל, ליתר בטחון!

נסענו למשתלה, קנינו קומפוסט וכל הציוד שצריך לבניית מערכת השקיה. את מערכת ההשקיה בניתי באותה שיטה בה בניתי פעם מערכת הגנה מפני חתולים בשביל האגם המלאכותי שלי (רק ברוסית). כלומר: משאבה של אקווריום מעלה מים בצינור אליו מחוברים צינורות דקים יותר עם טפטפות.כדיי שניתן יהיה לשלוט על הלחץ בצינור, הצינור חוזר אל המיכל ומסתיים בברז. כדיי שניתן יהיה לשפוך את המים המועשרים לדלי נפרד להשקיית צמחים אחרים העברתי צינור נוסף אל מחוץ לחבית וחיברתי אליו ברז.

סרטון - בנית מערכת ההשקיה בשתי דקות:


12. בעת תפעול החבית התגלה פגם טכני במערכת הניקוז. למרות שפתחי הניקוז ממוקמים במרכז, המים בכל זאת מתפשטים ברחבי התחתית ונוזלים מהצדדים מעבר לתחומי המיכל שמתחת. הפתרון היא ליצור מחסום מסביב לפתחי הניקוז.


13. מערכת ההשקיה בנויה מטפטפות - כך שיש אחת לכל כיס. כמעט לכל החבית השתמשתי בטפטפות עם מהירות השקיה של 2 ליטר בשעה. חוץ מהרמה הגבוהה ביותר של כיסים ומהחלק העליון של החבית, שם השתמשתי בטפטפות שמהירות השקיה של 4 ליטר לשעה. בערך ב5 דקות המערכת מזרימה לחבית כ-10 ליטרים של מים.


14.


15. כמעט מוכן


16.


17. משאבה רגילה, של אקווריום. המשאבה הישנה שלי הייתה בשימוש במערכת ההגנה מפני חתולים והתגלתה כחלשה מדיי. כנראה בגלל תקלה פנימית. נאלצנו להחליף אותה. הישנה הייתה דגם 104, החדשה דגם 105.


18. למשאבה החזקה יותר התגלה עוד יתרון: ההברגה הסטנדרטית שאפשרה לחבר בקלות את צינור ההשקיה דרך מתאם.


19. מגבות חד פעמיות הפכו לפילטר מושלם. אני מנקה אותן פעם בשבוע, כאשר עוצמת השאיבה יורדת משמעותית.


20. את המשאבה שמתי על הצד בתחתית המיכל. כך גובה פני המים לא יורד כל כך מהר מתחת לרמה של פתח השאיבה. ותפעול המשאבה הפך להרבה יותר פשוט.


21. את החסה כבר טעמנו (:


22.


23. מבט מהצד השני של החבית. עברו 12 יום.


אשתי כבר משתמשת בתבלינים באופן קבוע. נראה מה יהיה הלאה (:

כל התמונות נמצאות באלבומים:

Google Photo
(סדנה (47 תמונות
(מערכת השקיה (38 תמונות

Facebook
(סדנה (47 תמונות

Комментариев нет:

Отправить комментарий